با ما در ارتباط باشید
03538421062
پست الکترونیک
crm@neginsteel.com
آدرس کارخانه
کیلومتر ۲۰ جاده اردکان به نایین

روش های اندازه گیری قطر میلگرد چگونه است؟

news-photo1

اندازه گیری قطر میلگرد از مسائل مهمی است که مهندسین و پیمانکاران، هنگام انتخاب و استفاده از میلگرد به آن توجه ویژه ای دارند. اگرچه با بررسی پلاک فلزی بندیل میلگرد یا گواهینامه فنی آن ها می توان از قطر اسمی میلگرد مطلع شد، اما گاهی نیاز است تا از روش های مختلفی برای اندازه گیری قطر یا تشخیص سایز میلگرد استفاده کرد. برای این منظور، روش های مختلفی وجود دارد که در برخی از آن ها نیاز به هیچگونه ابزاری نیست؛ اما برای محاسبه دقیق باید از ابزار اندازه گیری مانند کولیس استفاده کرد.

برای اندازه گیری سایز یا همان قطر میلگرد، از واحد میلی متر استفاده می شود. به طور کلی، انواع میلگرد با قطر ۸ الی ۵۰ میلی متر تولید و عرضه می شوند، اما بیشترین کاربرد آن ها در قطر ۶ الی ۳۲ میلی متر است. همچنین هر سایز از میلگرد، برای استفاده خاصی کاربرد دارد.

شیوه‌ های تشخیص سایز میلگرد

روش های مختلفی برای اندازه گیری سایز میلگرد وجود دارد. به طور مثال، مهندسین و افراد با تجربه به صورت چشمی می توانند سایز میلگرد را تشخیص دهند، اما با استفاده از وسایل و ابزارهای مختلف می توان قطر میلگرد را به صورت دقیق اندازه گیری کرد. در ادامه، به انواع روش های اندازه گیری قطر میلگرد یا اندازه گیری گیج میلگرد می پردازیم؛ اما قبل از آن، لازم است با اصطلاح قطر اسمی میلگرد آشنا شویم.

نکته: وزن میلگرد نیز از پارامترهای تاثیرگذار و مهم میلگردها به شمار می رود که برای محاسبه آن، روش های مختلفی وجود دارد. برای به دست آوردن وزن میلگرد، علاوه بر جدول استاندارد، از فرمول مخصوص استفاده می شود. برای آشنایی بیشتر با روش های محاسبه وزن میلگرد، مقاله زیر را مطالعه بفرمایید.

گیج میلگرد چیست؟

برای آشنایی با گیج میلگرد، ابتدا باید با معنی کلمه «گیج» آشنا شویم. کلمه گیج (gauge) به معنی اندازه یا اندازه گیر است. منظور از گیج میلگرد نیز همان اندازه گیری میلگرد است. همچنین به ابزار شابلون میلگرد که به وسیله آن اقدام به اندازه گیری قطر میلگرد می کنند نیز گیج میلگرد می گویند.

قطر اسمی میلگرد چیست؟

به لحاظ هندسی، تفکیک میلگردها از یکدیگر بر اساس قطر اسمی آنها صورت می گیرد. به عبارت دیگر، قطر اسمی، پارامتر هندسی مشخصه انواع میلگردها است. قطر اسمی یا همان نمره میلگرد برحسب میلی متر اعلام می شود و یکی از پارامترهایی است که توسط شرکت تولیدکننده روی پلاک فلزی بسته های میلگرد حک می شود. همچنین در محموله های بیش از ۲۵۰۰۰ کیلوگرم که دارای گواهی نامه فنی هستند نیز قطر اسمی میلگرد در گواهینامه درج می شود. در میلگرد ساده، قطر میلگرد همان قطر اسمی است، اما قطر میلگرد آجدار به سه دسته قطر اسمی، قطر زمینه و قطر خارجی دسته بندی می شود که در ادامه، هر کدام را به تفکیک معرفی می کنیم:

  • قطر اسمی میلگرد آجدار: قطری نزدیک به میانگین است که توسط جداول استاندارد قطر میلگرد معرفی می ‌شود. قطر اسمی میلگرد آجدار معادل قطر میلگرد بدون آج یا صاف است که هم‌ وزن میلگرد آجدار انتخاب شود.
  • قطر زمینه میلگرد آجدار: به معنی قطر میلگرد آجدار بدون درنظرگرفتن آج آن است.
  • قطر خارجی میلگرد آجدار: به معنی قطر میلگرد با احتساب کامل آج آن است که مطابق جدول زیر است:

مثال: میلگرد آجدار شماره‌ ۱۶، دارای سه نوع قطر اسمی، قطر زمینه و قطر خارجی است که قطر اسمی آن ۱۶، قطر زمینه‌ آن ۱۵ و قطر خارجی آن ۱۸ هست.

اطلاعات تماس

با ما در ارتباط بمانید.
تلفن های تماس
03538421062
ایمیل‌ها

crm@neginneginsteel.com

آدرس دفتر مرکزی

اردکان- نائین، منطقه ویژه فولاد، صنایع فولاد نگین اردکان